Aplikacje na zamówienie kontra aplikacje z półki

Aplikacja na zamówienie

Aplikacje na zlecenie - "szyte na miarę" konkretnej firmy, dopasowane są do jej wymagań. Zawierają wszystkie specyficzne funkcjonalności wymagane przez określoną firmę zintegrowane w jednym programie. Takie programy na zamówienie można z czasem rozwijać, zapewniając firmie produkt dopasowany do jej wymagań przez długie lata, nawet w warunkach zmian zachodzących w organizacji. Programy na zamówienie są również dopasowane do struktury firmy i korzystają ze specyficznej terminologii. Dzięki temu, nie wymagają dopasowywania firmy do programu a nie odwrotnie jak to ma miejsce w przypadku programów kupowanych z półki

Kolejną ważną zaletą programów na zamówienie jest to, że nie zawierają funkcji zbędnych w danej organizacji. Dzięki temu są bardziej przejrzyste i łatwiejsze do opanowania przez personel, co jest nie do przecenienia i w małych i wielkich przedsiębiorstwach. Małe firmy nie mogą sobie pozwolić na ciągłe poszerzanie załogi i nowych ludzi, duże nie mogą w nieskończoność szkolić wszystkich z obsługi programów przeładowanych funkcjami. Programy na zamówienie minimalizują ten problem.

Nie mniej ważną zaletą oprogramowania jest jego integracja z innymi częściami systemów informatycznych. Dzięki temu urządzenia i programy mogą współdzielić inne urządzenia lub dane z innych baz danych i programów. Programy na zamówienie integrację mają wpisaną w swoją naturę. Można znakomicie wykorzystać czas tworzenia oprogramowania do utworzenia łączy i mechanizmów współpracy z najróżniejszymi systemami – choćby systemem zamówień (sklepem internetowym). Dzięki temu, każdy ruch w jednym z programów czy części systemów jest widoczny w innym, co pozwala firmie na bardziej sprawne funkcjonowanie. Programy kupowane z półki nie mają takiej możliwości. Wszystkie dane trzeba do niech wpisać lub przepisać ręcznie a jeżeli zależy nam na integracji z innymi systemami – i tak musimy za to zapłacić.

Podsumujmy więc zalety jakimi charakteryzują się programy na zamówienie

  1. Programy na zamówienie – aplikacje tworzone na zlecenie firm, są dokładnie dostosowane do potrzeb organizacji która je zamawia.
  2. W sytuacji zmieniających się wymagań i sytuacji firmy, zawsze istnieje możliwość dostosowania programu do jej wymagań i nowych okoliczności
  3. Programy na zamówienie mogą posiadać wyrafinowane funkcje, których próżno szukać w gotowych programach z półki
  4. Zamawiający ma zapewniony bezpośredni kontakt z twórcą oprogramowania a nie jedynie z pośrednikiem czy handlowcem. Dzięki temu, przekazanie swoich opinii i uzyskanie wsparcia nie stanowi problemu.
  5. Programy na zamówienie nie są przeładowane funkcjami, które jedynie udają przydatne a w rzeczywistości są tylko wypełniaczami
  6. Programy na zamówienie pozwalają na szybką i tanią integrację z innymi systemami.

Jak są tworzone programy na zamówienie?

Podstawą utworzenia dobrego programu spełniającego potrzeby klienta, jest dokładne zrozumienie jego potrzeb. Tylko dzięki szczegółowej analizie wymagań – czy to na podstawie dosłanych e-mailem specyfikacji czy podczas rozmowy można dokładnie ocenić czego potrzebuje klient i jak mają działać poszczególne funkcjonalności. Rolą twórcy oprogramowania jest też zasugerowanie klientowi pewnych rozwiązań czy technologii. Pierwotną rolę ma tu jednak do spełnienia klient. To do niego należy inicjatywa i obowiązek sformułowania oczekiwań – choć przyznaję – czasem nie jest to łatwe. W takich okolicznościach często pomaga rozmowa z programistą do czego zachęcam.

Jakie są etapy realizacji programów na zamówienie?

  1. Pierwszym – jak już podano wyżej – jest analiza wymagań
  2. Kolejnym krokiem jest przełożenie wymagań klienta na techniczna strukturę systemu informatycznego. W tym kroku programista na podstawie uzyskanych informacji buduje schemat systemu, strukturę bazy danych i przekazuje klientowi do oceny. Ten krok powtarza się wielokrotnie, aż do uzyskania pewności, że obraz systemu jaki ma programista jest spójny z tym, jak sobie wyobraża go klient. Ten krok często występuje razem z…
  3. wyceną projektu. W sytuacjach gdy do czynienia mamy z naprawdę dużym projektem, który wymaga wielu godzin analiz zdarza się, że wycena projektu jest poprzedzona pracami za które również płaci klient. Jest to jednak sytuacja specyficzna dotycząca naprawdę dużych projektów.
  4. W tym momencie następuje zatwierdzenie projektu i wyceny i można przystąpić do
  5. realizacji. Zazwyczaj realizację prowadzi się przy współpracy zamawiającego, przedstawiając mu częściowe efekty pracy tak, żeby w razie potrzeby lub pojawienia się niespójności z oczekiwaniami zaprotestować, Dodatkowo takie rozwiązanie (mimo, że wymaga od klienta większego wysiłku), pozwala na skrócenie czasu na
  6. testowanie, czyli etapu, który pozwala na sprawdzenie, czy każdy z elementów systemu współpracuje ze sobą i spełnia stawiane mu wymagania. Jeżeli tak nie jest, jest to najlepszy moment na
  7. zgłoszenie zmian i wykonanie poprawek. Po wykonaniu poprawek i upewnieniu się że wszystko działa jak należy, następuje
  8. wdrożenie i przeszkolenie personelu. Jednak nawet tutaj wciąż istnieje szansa, że wykryte zostaną problemy, o których nikt nie pomyślał na początku, albo pojawi się użytkownik, który został pominięty podczas rozpoznawania wymagań. Wciąż istnieje jednak szansa na poprawienie programu – w końcu to nie produkt z półki, ale program na zamówienie – i wdrożenie zmian w trakcie normalnej
  9. opieki serwisowej nad systemem. W ramach tej opieki, nawet jeżeli nie podpisano specjalnej umowy serwisowej, istnieje możliwość zlecenia
  10. modyfikacji systemu w miarę jak z czasem zmieniają się potrzeby i wymagania klienta.

To co jest niezmiernie ważne w procesie tworzenia programów na zamówienie, to aktywne uczestnictwo zamawiającego. Nikt inny jak właśnie klient nie wie, co jest dla niego potrzebne. Udział klienta w trakcie projektowania, tworzenia aplikacji na zlecenie i testowania pozwala na wyłapanie wielu znaczących błędów i usunięcie niedogodności, które mogły by sprawić, że zamiast programu usprawniającego pracę, klient otrzyma coś, co jeszcze go spowolni. To z czego więc należy zdawać sobie sprawę inwestując w program na zamówienie to, że będzie on wymagał ze strony klienta poświęcenia czasu i zaangażowania się w proces jego tworzenia.

Ile to kosztują programy na zamówienie?

To oczywiście najczęstsze pytanie, choć rzadko istnieje na nie pełna odpowiedź do czasu wykonania właściwej analizy. Otrzymanie wyceny jest możliwe po przekazaniu jak najbardziej kompletnej listy oczekiwanych funkcjonalności i często po odpowiedzi na dodatkowe uszczegóławiające pytania programisty wykonującego oprogramowanie. Jedno jest pewne… koszt programów na zamówienie jest wprost proporcjonalny do ilości czasu spędzonego na projektowaniu i realizacji, więc duży system lub realizujący skomplikowane funkcje będzie odpowiednio droższy od mniej skomplikowanego. Na szczęście jednak, koszty takich systemów można skutecznie minimalizować, chociażby przez stosowanie mniej kosztownych lub darmowych rozwiązań – systemów operacyjnych, serwerów baz danych itd.

Pamiętajmy więc, aby zawsze gdy jesteśmy zainteresowani programami na zamówienie lub integracją systemów, możliwie jak najdokładniej uszczegółowić cele i funkcje, jakie ma realizować zamawiane oprogramowanie. Zawsze też można zasugerować jakieś rozwiązania techniczne – zazwyczaj będzie możliwość ich wdrożenia.